Bortgjord!

HAHA, gjorde bort mig så himla mycket idag på min multicultural literature lektion. Amgad!
Vi snackade om vad "What people think about us (USA)" and "What we want people to think abouts us". Alla skulle själva skriva saker de tyckte, sen skulle vi gå igenom allting tillsammans. När vi sitter och rabblar upp några adjektiv på "What people think about us" så säger någon "Tatesless" och jag utbrister "haha, yes. That one was so good" Varav de blir knäpptyst och alla kollar på mig. Men någon började skrattade och då bröts den pinamma tystnaden som tur var. Jag försöker sedan bortförklara mig på ett bra sätt. Något med "Det gäller inte alla. Men här kan folk bara slänga på sig lite kläder utan att bra sig om vad andra faktiskt tänker. Men jag vet att i Sverige så tänker folk lite mer på vad de faktiskt sätter på sig, kanske inte alla men fler än här. Men jag säger inte att det är inte dålig sak, det kan ju vara en bra sak att ni tror så mycket på er själva att ni inte bryr er om andra."
Aja, läraren förstod vad jag ville få ut av det i alla fall och han skrattade och sa "bra åsikt" andra kanske var lite mer buttra för trodde att jag snackade om de. Så kan ju säga att några bästa vänner i denna klass kommer jag ju inte få!

Jag försöker även filma på denna lektion idag. Vet inte alls hur det blev har inte kollat på det än. Dock så var nog den här lektionen den mest skrattlösa lektion vi haft dvs inget roligt att kolla på. Men ska kolla igenom och se. Kanske filmar om på torsdag istället (har inte denna lektion imorgon, vi har blockdagar ons/tors)

Kommentarer
Postat av: Håkan

Tja, du får väl se det som ditt mission det här året. Att inte bara lära dig hur amerikanarna är utan lära dom det själva också... ;-)

2009-09-16 @ 06:30:49
Postat av: Margareta

Ja det var ju inte så bra...ibland blir det värre också när man försöker förklara. Förslag t åtgärd: Bjud gruppen på tårta/kaka nästa gång. Säg att allt är nytt-för det är det ju. Säg att allt är ovant-för det är det ju. Säg att du tycker alla är så snälla o att du blivit så väl mottagen! Det ligger ju också i den amerikanska kulturen, gästfrihet o välkomna/ta emot nya. Jag skojar naturligtvis om tårtan o detta men lite allvar ligger det i det, för alla är ju vana vid sitt o känsliga för kritik mer el mindre. Ha det bra, kram! /Maggan

2009-09-18 @ 13:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0